Hangar Czyżyny, os. 2 Pułku Lotniczego 26a

Hangar Czyżyny (os. 2 Pułku Lotniczego 26a) to drugi oddział Muzeum Inżynierii i Techniki.

Zabytkowy hangar jest jednym z kilku elementów infrastruktury dawnego Lotniska Kraków-Rakowice-Czyżyny. Został przekazany w użytkowanie Muzeum Inżynierii i Techniki w 2009 roku. Obiekt był w bardzo złym stanie technicznym i wymagał kapitalnego remontu. W 2019 roku udało się uzyskać dofinansowanie ze środków unijnych i obecnie realizowany jest projekt zmodernizowania hangaru wraz z budynkiem dawnej kotłowni, którego celem jest stworzenie nowej przestrzeni ekspozycyjnej. Więcej informacji na temat projektu tutaj: KLIK

Historia obiektu

Hangar został wzniesiony w latach trzydziestych ubiegłego wieku. Podczas II wojny światowej pełnił funkcje wojskowe, był dwukrotnie bombardowany. Do lat sześćdziesiątych budynek użytkowano zgodnie z przeznaczeniem – na początku jako hangar dla samolotów wojskowych, a później dla samolotów cywilnych. W roku 1963 port lotniczy został zlikwidowany, a obiekty zaczęły być użytkowane przez Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Krakowie. W hangarze mieściła się zajezdnia autobusowa z warsztatami naprawczymi.

Planowana wystawa

Wystawa „Moto – peryferie, sto lat motoryzacji w Polsce” przedstawiać będzie dokonania rodzimej motoryzacji na tle trudnej sytuacji gospodarczo–społecznej, w jakiej znajdował się nasz kraj przez cały XX wiek.

Opowieść rozpocznie się w latach 20. XX w. – a więc tuż po odzyskaniu niepodległości – w Polsce niemal pozbawionej samochodów i motocykli. Zwiedzający pozna różne próby zmotoryzowania Polaków w okresie po drugiej wojnie światowej.
Autorzy wystawy odpowiedzą na pytanie, dlaczego samochody upowszechniły się nad Wisłą dopiero w latach 70. XX wieku oraz czym i jak próbowano je zastąpić.
Ekspozycja zakończy się na wydarzeniach już współczesnych; dotknie problemów związanych z globalizacją, a także prywatyzacji rodzimego przemysłu motoryzacyjnego. Prezentowane w narracji obiekty, w tym: samochody, motocykle i silniki ze zbiorów Muzeum zupełni starannie dobrany materiał zdjęciowy i filmowy.

Równolegle do ścieżki historycznej wystawy, zaprezentowana zostanie ścieżka techniczna. Takie obiekty, jak na przykład ruchome oraz statyczne modele podzespołów pojazdów czy infografiki pomogą wyjaśnić,  dzięki czemu pojazd może się poruszać. Przedstawione zostaną również rodzaje wybranych rozwiązań, stosowanych w budowie pojazdów.

Wystawa pozwoli nie tylko prześledzić rozwój motoryzacji na przestrzeni ponad stu lat, ale także skłoni do refleksji na temat przyszłości transportu indywidualnego, zarówno w Polsce, jak i na świecie.

Wśród obiektów, które będzie można zobaczyć w Hangarze Czyżyny, znajdą się: pierwszy powojenny polski motocykl Sokół 125, samochody polskie na licencji Fiata, prototypy pojazdów, które nie weszły do seryjnej produkcji, różne modele Syren (Syreny 101, 102, 103, 104) i Warszaw, poraz polskie samochody ciężarowe.

Część zabytków można oglądać już teraz na stronie internetowej Muzeum w formie zdigitalizowanej, na dobrej jakości zdjęciach, a także w animacji 3D. Zbiory online

Polecamy szczególnie:

Motocykl WSK M21W2 "Perkoz" 

Motocykl WSK M06 B3 "pic"

Motocykl Podkowa 98

Motocykl żużlowy FIS

Prototyp samochodu Polonez sanitarka / van

Prototyp samochodu Honker 4x4 pickup

Samochód osobowy Polski Fiat 126p

Samochód osobowy Fiat 127p

Samochód osobowy Polski Fiat 125p

Galeria: Hangar Czyżyny, os. 2 Pułku Lotniczego 26a