Lekcje w muzeum

Zapraszamy grupy zorganizowane na lekcje muzealne, które przybliżają fascynujący świat nauki i pozwalają poznać historię Krakowa w niecodzienny sposób.

Nasza oferta edukacyjna jest bardzo różnorodna tematycznie. Opracowane przez nas propozycje zajęć zapewniają bezpośrednie uczestnictwo w eksperymentach fizycznych oraz poznawanie w praktyce praw rządzących naturą. Dzięki wyjątkowej lokalizacji muzeum w zabytkowym kompleksie dawnej zajezdni tramwajowej, realizujemy również tematy związane z historią środków transportu i komunikacji miejskiej.

Oferujemy dla grup:
  • zajęcia opracowane przez doświadczonych edukatorów dla konkretnych grup wiekowych
  • lekcje dostosowane do podstawy programowej
  • zajęcia w zabytkowych budynkach Muzeum Inżynierii Miejskiej przy ul. św. Wawrzyńca 15 w sercu historycznej dzielnicy Kazimierz
  • zajęcia na świeżym powietrzu w parkowej przestrzeni sezonowego oddziału – Ogrodu Doświadczeń, gdzie znajduje się ponad 60 interaktywnych stanowisk do samodzielnego poznawania zjawisk fizycznych i przyrodniczych.
Wystawy w muzeum, które odwiedzają grupy w ramach konkretnych lekcji:
Jak zarezerwować lekcję?

Udział w lekcjach muzealnych możliwy jest po wcześniejszej rezerwacji i mailowym potwierdzeniu przez muzeum przyjęcia rezerwacji.
Rezerwacja odbywa się od poniedziałku do piątku w godzinach 8.00-16.00:
  • pod nr tel. 12 428 66 00 wew. 11
  • lub mailowo rezerwacja@mim.krakow.pl
Lekcje muzealne trwają od 45 do 60 minut. Liczba uczestników jest ograniczona. Podczas lekcji muzealnych dzieci są pod nadzorem opiekunów. Szczegółowy regulamin dostępny na stronie internetowej.

Ceny biletów

lekcja muzealna ze zwiedzaniem – 15 zł od osoby (grupa min. 15 osób)
lekcja muzealna ze zwiedzaniem (grupy przedszkolne od 5-6 lat) – 10 zł od osoby (grupa min. 15 osób).


    
 

 
Przedszkola i klasy zerowe (5-6 lat)

Kolory
Dzieci odkryją tajemnice światła i kolorów. W trakcie zajęć dowiedzą się, jak powstaje tęcza, sprawdzą, co dzieje się ze światłem po przejściu przez pryzmat. Ułożą barwy tęczy, a my sprawimy, że ich kolejność już nigdy nie będzie problemem. Pobawimy się w mieszanie kolorów, a na zakończenie każdy z uczestników wykona bączka z kolorową tarczą.

Dźwięki
Uczestnicy dowiedzą się, czym jest dźwięk, jak się rozchodzi i dlaczego go słyszymy. Wprawimy w drgania różne przedmioty i spróbujemy stworzyć figury Chladniego. W łatwy sposób wykonamy instrumenty i zagramy proste melodie bez znajomości nut.

Magnesy
Dzieci samodzielnie wykonają doświadczenia, używając magnesów o różnych kształtach i poznając właściwości magnetyczne wybranych materiałów. Sprawdzą, czy magnes może przyciągać płyny i czy działa w wodzie. Według własnego projektu wykonają z folii magnetycznej magnes na lodówkę.

Zwierciadła i odblaski
W krainie luster rzeczy nie są takie, jakimi się wydają. Podczas zajęć dzieci dowiedzą się, dlaczego w zwierciadłach widzimy obraz. Wykonując samodzielne doświadczenia, poznają pojęcie symetrii. Sprawdzą, jak wygląda odbicie w krzywym zwierciadle i zbudują komnatkę luster.

W drogę
Uczestnicy dowiedzą się, czym podróżowano dawniej i jak środki transportu zmieniały się wraz z rozwojem nauki. Poznają dawne i współczesne środki transportu lądowego, wodnego i powietrznego, w tym pojazdy komunikacji miejskiej w Krakowie. Oglądając prezentację, poprzez gry i zabawy dowiedzą się, jak należy zachowywać się w pojazdach komunikacji miejskiej. Samodzielnie zaprojektują bilet tramwajowy.



Klasy 1-3 (7-9 lat)

W dawnej drukarni
Uczestnicy oglądając prezentację poznają początki drukarstwa i osiągnięcia Johannesa Gutenberga. Zobaczą, jak powstawały pierwsze drukowane książki, aby później samodzielnie wykonać własną, w której zebrane będą najważniejsze informacje z zajęć (ręcznie zdobiony inicjał, strony drukowane na prasie drukarskiej).

Tornado w butelce
Podczas zajęć odpowiemy na pytania, skąd się biorą trąby powietrzne, tornada, cyklony, wiry w rzece. Uczestnicy dowiedzą się, dlaczego burza zrywa dachy i jak się kręci dym w kominie.

Przyciąganie-odpychanie
W trakcie zajęć dzieci poznają pojęcie grawitacji, dowiedzą się, jak skleić dwa balony bez użycia kleju i czym jest ferrofluid. Wykonają samodzielnie serię prostych doświadczeń obrazujących zjawiska związane z elektrostatyką, magnetyzmem i grawitacją.

Dźwięki muzyki
Dzieci samodzielnie zbudują małe dudy. Grając na wykonanych przez siebie instrumentach, poznają pojęcie wysokości dźwięku. Wspólnie rozwiążą quiz dźwiękowy, słuchając nagrań z projektu Dźwięki pracy. Odpowiemy na pytanie, co możemy nazywać muzyką, a co hałasem, oraz jaki pogląd mają na tę kwestię naukowcy.