29.08.2018

Moto-historie w Hangarze Czyżyny

Na wystawie Moto-historie w surowych industrialnych przestrzeniach Hangaru Czyżyny zaprezentujemy zabytkowe pojazdy, które pozwolą prześledzić historię polskiej motoryzacji od czasów II Rzeczpospolitej po schyłek PRL-u.

Wśród eksponowanych obiektów MIM znajdą się m.in.:
  • Polski Fiat 508 III z 1936 roku,
  • liczne modele warszaw i syren,
  • polskie fiaty 125p oraz 126p, fiat 127p,
  • wybrane modele polonezów, egzemplarze żuka i nysy,
  • prototypowe egzemplarze smyka i beskida,
  • małoseryjny Mikrus 300MR,
  • czterdzieści motocykli, motorowerów i skuterów (np. CWS M111, MOJ 130 czy małoseryjny motocykl FIS z 1957 roku).

Ważnym elementem wystawy będą eksponaty ocalone przez Muzeum Ratownictwa w Krakowie – zabytkowe wozy służb ratowniczych, wśród nich m.in. samochody pożarnicze Magirus Jupiter, Tatra 138 Karosa, Star 20, karetki reanimacyjne Mercedes 310, Renault Trafic Sanicar. Muzeum Ratownictwa w Krakowie to społeczna instytucja kultury, która jako jedyna w Polsce gromadzi eksponaty związane z różnymi dziedzinami ratownictwa medycznego, lotniczego, górskiego, morskiego, drogowego oraz szeroko rozumianym ratownictwem, także pożarniczym oraz historią policji.

9 września zapraszamy na:
  • piknik z bogatym programem wydarzeń: 15:00-22:00
  • uroczyste otwarcie wystawy: 16:00
Zobaczcie szczegółówy program wydarzeń na otwarcie 9 września >>>

Hangar Czyżyny – przyszły oddział Muzeum Inżynierii Miejskiej

Hangar Czyżyny to prawie 2000 m2 surowej, postindustrialnej przestrzeni, w którą staramy się tchnąć nowe życie. Jest to planowany oddział Muzeum Inżynierii Miejskiej.
Budynek powstał w 1931 roku jako cywilny port lotniczy Krakowa – przodek lotniska w Balicach. Przed wojną samoloty PLL LOT latały z Czyżyn do Warszawy, Lwowa, Wiednia czy Budapesztu. Hangar wyróżniały imponujące rozmiary, nowoczesna konstrukcja i bardzo dobrze rozwinięta infrastruktura techniczna. Pod względem stopnia wyposażenia port w Czyżynach ustępował tylko stołecznemu lotnisku Warszawa-Okęcie.

W czasie II wojny światowej hangar uległ dużym zniszczeniom, ale został szybko odbudowany i pełnił funkcję portu lotniczego jeszcze do 1963 roku. Następnie przez trzy dekady znajdowała się tu zajezdnia autobusowa.
Po tym jak stracił funkcje użytkowe, hangar przez wiele lat niszczał i popadał w zapomnienie. Od kilku lat w Muzeum Inżynierii Miejskiej prowadzimy prace nad zabezpieczeniem tego obiektu przed dalszą degradacją. Wyremontowaliśmy dach hangaru i odrestaurowaliśmy wielkie, przesuwne wrota w ścianie północnej. Chociaż bardzo wiele zostało jeszcze do zrobienia, żeby Hangar Czyżyny odzyskał należny mu blask, to planujemy niebawem otworzyć go dla zwiedzających. Wierzymy, że hangar ma potencjał na nowo zaistnieć dla krakowian jako miejsce kultury.

Więcej o planowanych inwestycjach w Hangarze Czyżyny tutaj

Ceny biletów wstępu:
bilet normalny - 10 zł
bilet ulgowy - 7 zł
bilet rodzinny (2 osoby dorosłe i 2 dzieci lub 1 osoba dorosła i 3 dzieci) - 25 zł
bilet przedszkolak (dla dzieci w wieku 3-6 lat, przedszkolaków w ramach grup zorganizowanych) – 5 zł

Usługi:
przewodnik – 35 zł
przewodnik (j. obcy) – 50 zł

Wystawa będzie dostępna dla zwiedzających od środy do niedzieli w godzinach: 10:00-18:00 do 28 października.
Miejsce: Hangar Czyżyny, os. 2 Pułku Lotniczego 26 a

Bieżące informacje publikujemy na www.facebook.com/hangarczyzyny



Jak dojechać z muzuem do Hangaru Czyżyny

Galeria: Moto-historie w Hangarze Czyżyny